OVER ONS

Spelenderwijs Leren​

Het afgelopen jaar hebben wij veel tijd doorgebracht op scholen. Gesprekken gevoerd met ouders en schoolleiders. En steeds zie je dat mensen op zoek zijn. Op zoek naar een manier om hun onderwijs goed te laten aansluiten op de leerstijl van kinderen en ouders die het beste voor hun kinderen willen. We hebben de afgelopen jaren geleerd, dat wanneer je met jeugdigen werkt, je woorden betekenisvol kunnen zijn. En wanneer je passievol bent, je woorden extra betekenisvol kunnen zijn. 

Wij nemen onze eigen ervaring mee om spelend leren uit te dragen. In het zorgen voor een laagdrempelige vrije activiteit, waarbij kinderen de mogelijkheid krijgen om even afstand te nemen van de druk van routine en presteren. Wij hebben daarin de keuze gemaakt om verschillende vormen van spel terug te laten komen in ons aanbod. Van een speels aanbod met weinig spelregels waarbij kinderen spelen met het imiteren van rollen tot meer gestructureerde spelvormen die kinderen uitdagen om te oefenen met sociale vaardigheden.

Kunsteducatie

Een belangrijkere functie van kunsteducatie naast het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, is om kinderen te leren hun eigen ideeën te ontwikkelen en daarbij het stimuleren van creativiteit.

Een simpele opsomming geeft vier mogelijkheden:

  • Laten zien en vertellen
  • Zelf dingen doen
  • Het effect dat een creatieve insteek kan hebben met betrekking tot cognitie, maatschappij of economie. Een voorbeeld hiervan zijn de naschoolse activiteiten van onze Talentenclub, die onderdeel uitmaken van de Talentenfabriek. Hierbij ligt de primaire focus op het ontdekken en ontwikkelen van talenten en vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en media vaardigheden. Wij doen dit bijvoorbeeld door rollenspel om zo kinderen te leren onderhandelen en hun leiderschapsvaardigheden te ontdekken en ontwikkelen.
  • Als vierde punt is er de focus op de maker zelf. In ons geval gaat kunsteducatie niet zozeer over kunst zelf, maar over de houding van de maker. Spelen als mogelijke vorm van kunsteducatie wint terrein. 

Wij van de Talentenfabriek, zijn ervan overtuigd dat kunst zich overal kan presenteren. Dat iets kunst is wanneer het afwijkt van de norm. 

De uitdaging voor ons is dat we ernaar streven om dit mee te geven aan onze jongste leden. Het denken buiten de norm. Dit is zeker geen makkelijke taak maar wel een bevrijdende. 

Waar andere educatieve thema’s te maken hebben met plannen, doelen en competenties, kiezen wij voor de uitdaging om kinderen te leren kritisch te zijn en hun eigen keuzes te maken. Waarom? Omdat een onderwijssetting creëren en nabootsen alleen niet voldoende is. Om te leren hoe onze kinderen kunnen functioneren in een constant veranderende wereld en te leren volgens de regels vinden wij niet genoeg.

Wij geloven in het uitdagen van de bestaande richtlijnen. Een andere manier van denken. De manier hoe we hier invulling aan geven is om onze diensten en aanbod goed vorm te geven. Laagdrempelig, gericht op de unieke beleving en talent van het kind. En dat doen wij in de vorm van leuke en gezellige activiteiten.

En voor iedereen die deze gedacht met ons deelt, zou ik willen zeggen: wat fijn dat u de passie voor de ontwikkeling van Diemense kinderen met ons deelt. En we willen u vragen. Welke wensen en ideeën wilt u delen met ons?

Heeft u ideeën over hoe wij ons aanbod nog beter kunnen maken of wilt u graag meedenken? Stuur dan een mail naar talentenfabriek@welzijndiemen.nl en dan nemen wij contact met u op.

Wellicht tot snel!

Team Talentenfabriek

Sluit Menu